ویژگی ها و مزایای تجارت الکترونیک:
موسسات تجاری به منظور افزایش بهرهوری، کاهش هزینهها، بالا بردن کیفیت خدمات به مشتریان، بر رویEC سرمایهگذاری میکنند.
افزایش امکان انتخاب:
تعداد فروشگاهها بر روی اینترنت قابل مشاهده هستند، بسیار بیشتر از مغازههایی که حتی در محلههای بسیار پرجمعیت وجود دارند. حتی بیشتر از مغازههایی که یک مشتری با حد معقولی از رانندگی یا از طریق کاتالوگهایی که از طریق پست دریافت میشوند میتوانند به آنها دسترسی پیدا کند. یک مشتریOnlineمیتواند از طریق مغازهای در شهر یا کشور دیگر خرید نماید.
آسایش بیشتر
بسیاری از خریداران آسایش بیشتر را دلیل خرید از اینترنت میدانند. خرید از اینترنت باعث صرفهجویی در زمان میشود. مشتری نیاز به خروج از خانه و تنظیم برنامه زمانی خود با ساعت کار فروشگاهها ندارد. برای آسایش بیشتر مشتریان بسیاری از سایتها سفارشات را همان روز یا روز بعد به مشتریان تحویل میدهند.
سفارش نمودن:
اینترنت باعث افزایش قابلیت سفارشی نمودن میشود. مثلا مشتریان مغازههای موسیقی Online قابلیت انتخاب CD های ضبط شده را دارا بوده و در صورت تمایل میتوانند آهنگهای مورد نظر خود را برای ضبط انتخاب نمایند.
قیمتهای کمتر:
مصرفکنندگانی که از طریق اینترنت به خرید کالاها اقدام میکنند معمولا ۸ تا ۳۰ دلار به ازای هر معامله پرداخت میکنند که در معاملات سنتی تقریبا ۸۰ دلار به ازای هر معامله به طور میانگین است.
ویژگیهای کلی تجارت الکترونیکی(E-commerce):
- جهانی نمودن تجارت
- برداشتن محدودیتهای زمانی و مکانی
- کاهش قیمت منابع جهت خرید
- افزایش درصد فروش
- دسترسی آسان به اطلاعات
- کاهش هزینههای معاملاتی
- کاهش هزینههای زمانی